Ordbog
DYNAMU | Den yngre almenmedicinske uddannelseskoordinator . DYNAMUen er en yngre læge, som er i gang med hoveduddannelsen, der er ansat af regionen til at hjælpe uddannelseskoordinatorerne med den praktiske, daglige varetagelse af den almenmedicinske uddannelse i regionen. |
Fokuseret ophold | Korterevarende ophold på en anden afdeling eller i praksis med henblik på at opnå konkrete kompetencer. |
H-læge | Yngre læge, der er ansat i en hoveduddannelsesstilling. |
Intro-læge | Yngre læge, der er ansat i en introduktionsstilling, |
KBU-læge | Yngre læge, der er ansat i en klinisk basisuddannelsesstilling. |
Kemi-samtale | Samtale mellem uddannelsslæge og tutorlæge forud for ansættelse i praksis. |
Kompetence (klinisk) | Kernen i en kompetence er 'det at kunne'. Det er en syntese af både viden og praktiske færdigheder. Men omkring denne kerne ligger yderligere et kompetencelag, nemlig den måde hvorpå den unge læge administrerer eller forvalter sin faglighed. I dette lag ligger bl.a. evnen til refleksion over egen klinisk adfærd, evne til at kunne perspektivere sin faglighed i forhold til patient og samfundsforventninger, evne til at integrere ny viden samt holdninger og etik. |
Kompetencevurderingsmetode | En samling af redskaber, der sikrer niveau i læring og kompetencevurdering (fx struktureret vejledersamtale). |
Logbog (=portefølje) | Den del af porteføljen, der er til brug for underskrift af erhvervede kompetencer og gennemførte kurser og som er dokumentation herfor. |
Læringsstrategi | En beskrivelse af, hvordan en kompetence kan læres, fx 'varetagelse af praktisk arbejde', ' refleksion over egen arbejdspraksis', 'observation af tutorlæges/vejleders arbejdspraksis'. |
Læringsdagbog | Et redskab til optegnelser af uddannelseslægens refleksioner og oplevelser. |
Midtvejssamtale | Kaldes også 'justeringssamtalen'. En samtale mellem uddannelseslæge og tutorlæge midtvejs i uddannelsesforløbet. |
Målbeskrivelse | Samlet beskrivelse af uddannelsen i et givent speciale. Angiver hvilke kompetencer, der skal erhverves i løbet af uddannelsen, læringsstrategier og kompetencevurderingsmetoder. |
PKL | Postgraduat klinisk lektor. Speciallæge, som har til opgave at koordinere og styrke videreuddannelsesindsatsen generelt såvel som inden for de enkelte specialer. |
Portefølje | Den samling af dokumenter, som uddannelseslægen har brug for i forbindelse med gennemførelse og dokumentation for den kliniske basisuddannelse. For I- og H-stillinger udgøres porteføljen af den elektroniske logbog uddannelseslaege.dk. |
Praksisamanuensis fase 1, 2 og 3 | Yngre almenmedicinck læge i en hoveduddannelsesstilling i fase 1, fase 2 og fase 3. |
Praksisbeskrivelse | En præsentation af klinikkens fysiske rammer, beliggenhed, antal læger, personalestab samt uddannelsesmiljø. |
Returdage | De dage, hvor h-læger arbejder i sin stampraksis i forbindelse med ophold på de kliniske afdelinger (1 dag pr. måned). |
Slutevalueringssamtale | Samtale mellem tutor- og uddannelseslæge mod slutningen af ansættelsen. |
SOL-kurser | Sundhedsvæsenets organisation og opbygning. Obligatorisk kursus for alle uddannelseslæger i statren af h-stillingen. |
Uddannelseskoordinator | Praktiserende læge, som er ansat af regionen til at koordinere uddannelsen for læger i KBU-, intro- og h-stillinger. |
Uddannelsesplan | Overordnet beskrivelse af rammer, indhold og proces af en konkret uddannelse med henblik på at opnå de kompetencer, der er beskrevet i målbeskrivelsen. |
Temadage | Faglige, obligatoriske uddannelsesdage for intro- og h-læger i almen medicin. |
Vurderingsskema | Struktureret udtalelse fra en tutorlæge om en introlæges kompetenceniveau til brug ved ansægning om h-stilling i almen medicin. |