Supervision - et must
Der foreligger i dag god evidens for, at supervision både er et vigtig og et effektivt læringsredskab i den medicinske postgraduate uddannelse (specialeuddannelsen)[i], og specielt supervision med nærtilknyttet konstruktiv feedback[ii].
Der foreligger i litteraturen evidens for at:
Direkte supervision hjælper uddannelseslæger til at opnå kompetencer hurtigere end uden direkte supervision.
Kvaliteten på supervisionen er altafgørende; det er vigtigt med refleksion fra både uddannelseslæge og supervisor, uddannelseslægen skal have kontrollen over supervisionen, og der skal være kontinuitet.
Supervision kan hurtigt ændre en uddannelseslæges gøren i en given situation, men selve tankegangen og attitude tager længere tid at ændre gennem supervision.
Selv-supervision er ikke effektivt - der er behov for en supervisor.[iii]
Stop og tænk – Supervision: For uddannelseslægen1. Har du styr på dine læringsmål og lagt en plan for, hvordan du vil opnå disse punkter?2. Har du selv inviteret din tutorlæge/vejleder til at supervisere dig?3. Forbereder du dig forud for supervision?4. Kunne du få mere ud af direkte supervision én gang om ugen end blot ved slavisk gennemgang af patienterne?5. Hvordan har du det med, at tutorlæge er ”fluen på væggen" i dine konsultationer? Hvad holder dig tilbage?
For tutorlægen 6. Har praksis dagligt afsat tid til at supervisere uddannelseslægen, og er tiden beskyttet? Vær opmærksom på at lige efter frokost eller efter telefontid er gode tidspunkter, da man ikke risikerer at tiden bruges til at indhente tabt tid.7. Har du som tutorlæge styr på din uddannelseslæges læringsmål?8. Råder praksis over videoudstyr, som kan benyttes til videosupervision?9. Har du inviteret din uddannelseslæge med til at overvære en af dine konsultationer og give dig supervision? Dette er mindst lige så lærende som den modsatte vej for begge læger. |
Stop og tænk – Refleksion 1. Hvad har du lært i dag? Find tre ting du har lært i dag og reflekter over dem?2. Er der noget, du skal have fulgt op på?3. Hvad skal du have fokus på i morgen, og hvilke læringssituationer skal du opsøge?4. Hvordan reflekterer du bedst? Ved at skrive ned, ved at tale med andre, ved at se det eller ved at gøre noget praktisk? |
God supervision kræver:
En god relation mellem uddannelseslæge og superviser. Et fælles ansvar om selve supervisionen.
Positiv feedback.
At der er tilgængelighed af planlagt/struktureret supervision samt ved behov[iv]
Feedback - grundregler:
Lad den uddannelsessøgende reflektere først.
Tag udgangspunkt i læringsmål.
Vær konkret (gerne eksempler).
Vær objektiv.
Start positivt og slut positivt.
Undgå fordømmelse.
Lad den uddannelsessøgende resumere og konkludere.
Den gode mentor/supervisor til refleksion:
Den gode mentor/supervisor opforderer uddannelseslægen til at tale højt omkring faserne i reflektionen, mens selve reflektionen finder sted. Problemer med refleksionen kan udspringe af manglende feedback fra mentor/supervisor. For at refleksionsprocessen bliver en integreret og naturlig øvelse i hverdagen, er det vigtigt, at der er en uddannelseskultur i afdelingen/praksis, som gør, at man benytter enhver lejlighed til at reflektere og ikke kun som led i den endelige evaluering af et uddannelsesophold.
[i] AMEE guide No. 27: ”Effective educational and clinical supervision”, Sue Kliminster et al, Medical Teacher 2007; 29: 2-19
[ii][ii] AMEE guide: ”Workplace-based assessment as an eductional tool: Amee guide no.31”, Medical Teacher……..855-871
[iii] AMEE guide no. 27
[iv] AMEE guide no. 27